4 steg for hvordan skape en inspirerende visjon for deg og din bedrift

Jeg vil aller først skille mellom Motivasjon og Inspirasjon/indre motivasjon. Motivasjon kommer fra noe eksternt og vi trenger en grunn til å gjøre oppgaven, straff eller belønningsstrategier er klassikere her.

«Lever på målene dine, ellers ….»

«Kom i tide og rolig i timen, ellers….»

«Tren og vær i bevegelse, ellers….»

«Spis maten din, ellers…»

«Følg reglene, ellers…»

«Hvis du leverer på målene dine, får du…» Ja dere skjønner.

Inspirasjon derimot kommer fra innsiden i oss og vi trenger ingen ytre kraft for å komme til handling. Når vi handler i inspirasjon, handler vi spontant og fordi vi ønsker det og ser mening og verdi i det vi gjør.

Ingen trenger ikke å bli minnet på det vi er inspirert til å gjøre

Når vi utsetter, er umotiverte eller gjør noe fordi vi føler vi MÅ, BURDE eller SKULLE er det fordi vi ikke ser hvordan det vi gjør støtter våre høyeste verdier og vår indre HVORFOR.

For å komme til en inspirert handling enten det er på jobb eller privat må vi ha en HVORFOR som er større enn oss selv, som er relevant og varer evig. Den må være personlig og støtte oppunder den du er i kjernen av deg selv.

Vi må ha følelsene med oss for å bli inspirert.

Alle valg vi tar er basert på følelser og enten bort fra noe vi ikke vil ha, eller mot noe vi vil ha.

«Det bare føles ikke riktig, eller det bare føles riktig… Kjenner vi alle til når man beslutter noe.

En god HVORFOR aktiverer hjernens følelsessenter, mens HVA vi gjør sitter i den rasjonelle og logiske delen av hjernen.

Alle kan svare på HVA de gjør, men svært få har en tydelig og klar HVORFOR.

Her er 4 steg til å starte reisen med å finne din HVORFOR:

  1. Spørsmål du svarer deg selv på:
  • Hva er det ingen trenger minne deg på å gjøre?
    • Hvorfor gjør du det du gjør?
    • Hvorfor det?
    • Hvorfor det?
    • Hvorfor det?
    • Hvorfor det?
  • Hva elsker du å snakke om?
  • Hva tenker eller ser du ofte for deg?
  • Hvor pleier folk fortelle deg at du er spesielt god på?
  • Hvor har du orden, er ryddig og 100% pålitelig og til å stole på?
  1. Grave etter gull:
    • Hvem har inspirert deg opp igjennom årene?
    • Har du inspirert noen?
    • Fra du er liten og opp til i dag, hva er dine 5-6 mest signifikante øyeblikk i liv i livet? Dine kjerneminner. Beskriv de så spesifikt, detaljer og hvilke følelser som var med.

For optimal effekt, så kan du dele disse hendelsene med en god venn som følger nøye med og tar notater og ser etter tegn og gjentakende situasjoner eller hendelser.

  1. Er det en rød tråd eller et gjentakene tema i dine høydepunkter? Hva gjorde du, sa du eller hvem var du? Plukk ut 1-2 temaer eller gullkorn som kommer tydeligst frem og som du kjenner, JA dette er meg, det er sånn jeg er!!
  2. Når du har jobbet med dette en stund kan du begynne på ditt første utkast på din stor hvorfor utsagn som har følgene form

 

Å ……. DITT BIDRAG ……. SLIK AT …… ØNSKET EFFEKT/PÅVIRKNING

Husk at det må være noe større enn deg selv, som er relevant for deg, varer evig, må være personlig og støtte oppunder den du er i kjernen av deg selv. Det er ikke et produkt eller tjeneste som din personlige HVORFOR.

NO-GO: Å fullføre alle prosjekter på en høyere margin enn budsjettert, SLIK AT jeg får en høyere bonus og kan spare mer penger.

JA den er sann og helt ok, men det vi er ute etter nå er noe som går dypere

Her er min personlige HVORFOR, den er på ingen måte perfekt og utviklers og raffineres etter hvert som jeg gjør det.

Å inspirere mennesker til å finne sitt autentiske uttrykk og hvordan leve et godt og meningsfylt liv SLIK AT vi samen kan skinne våre lys på verden, med mer raushet, medfølelse og omtanke for hverandre og planeten vi lever på

Riktig god onsdag

 

Ta kontakt dersom du eller din bedrift ønsker veiledning i hvordan skape inspirerende visjoner og krystallklare mål dere vil elske å oppnå.

kontakt@torsteinmartinsen,no

Del gjerne denne bloggposten: